3 minuten

Waarom personeel bedanken voor inzet?

Weet jij hoeveel invloed een bedankje heeft op de motivatie van je personeel? Het Amerikaanse bureau Gallup onderzocht het en kwam tot verbazingwekkende conclusies. Wij vertellen je waarom je personeel bedanken voor inzet zo belangrijk is.

Personeel bedanken voor inzet

Een gemotiveerd team, is een gelukkig team. Bedank je medewerkers en houd ze tevreden. Doe dit en je profiteert niet alleen van een betere sfeer, maar ook van een beter bedrijfsresultaat! Voor we vertellen waarom het zo belangrijk is om je personeel te bedanken, eerst een klein stukje theorie over de psychologie van de mens. Erkenning en waardering is een fundamentele menselijke behoefte. Krijgen we dit niet, dan houden we het nergens lang vol. Geen wonder dus, dat een werknemer gemotiveerd moet blijven. Als mens zijnde willen we er bovendien toe doen. Door je personeel te bedanken, voed je deze behoefte. Wat blijkt? Waardering is de aanjager van goede prestaties.

– Gewaardeerde medewerkers, zijn meer loyaal naar hun werkgever.
Dat betekent dat personeel dat wordt bedankt, langer voor je blijft werken. Waardering tonen betaalt zich dus terug!

– Medewerkers die waardering krijgen, tonen meer ongevraagde inzet.
Een keer overwerken? Een extra taak oppakken? Bedank je personeel geregeld voor hun inzet en dit vormt geen enkel probleem.

– Tevreden medewerkers hebben meer plezier in hun hun werk.
Toon je waardering en je medewerkers zullen zich tevreden voelen. Uit onderzoek blijkt dat tevreden medewerkers ook meer plezier hebben in hun werk. Da’s een win-win!

– Personeel dat gewaardeerd wordt, vertoont een lager ziekteverzuim.
Last but not least zijn gewaardeerde medewerkers minder vaak ziek dan medewerkers die minder gewaardeerd worden op de werkvloer.

 

Tips om je personeel te bedanken voor hun inzet

Als je al deze effecten van je personeel bedanken op een rijtje zet, zijn er natuurlijk geen redenen meer om het niet te doen! Weet je niet goed waar je moet beginnen om je personeel te bedanken? Wij zetten een aantal tips voor je op een rijtje.

1. Geef het vaak
Eén keer zeggen dat iemand een project goed heeft afgerond en er vervolgens geen aandacht meer besteden, werkt niet. Waardering ontstaat pas als het er vaak genoeg is.

2. Wees direct
“Goed gedaan hoor”, werkt niet. Wees direct en spreek degene persoonlijk aan om hem of haar te bedanken voor hetgeen hij of zij specifiek heeft gedaan.

3. Waardeer tijdig
Als het eigenlijk al te laat is, is je personeel bedanken stukken minder effectief. Het is dan eerder een pleister op de wond, dan een motivator voor betere prestaties. Wees dus op tijd met het tonen van je waardering.

4. Stem de waardering af op de persoon
Waardoor voelt iemand zich echt gewaardeerd? Dit verschilt van persoon tot persoon. Zorg er daarom voor dat je personeel op een passende wijze bedankt wordt.

5. Bedank ze met een uitje!
Er zijn natuurlijk meer dan genoeg manieren om je personeel te bedanken, maar een uitje of groepsreis is een geweldige manier om je waardering te tonen en de wow-factor te creëren.

Bedanken met een bedrijfsuitje

Nu je weet hoe belangrijk het is om je medewerkers te bedanken, heb jij misschien wel een goede reden om eens na te denken over een teamuitje. Wat dacht je van een dagje pretpark of een reis naar een hippe stad? Pelikaan Groepsreizen helpt je bij het organiseren van maatwerk, perfect passend bij het karakter van jouw personeel.

Geschreven door: Vera
Meer van Vera